Tuesday 25 September 2012

TARBIAH sebuah perjalanan

OVERVIEW SAJA...

Tarikh 21-23 September 2012, merupakan satu perjalanan panjang yang menguji kesabaran dan ketabahan.
Namun, di sebalik semua rintangan, terselit 1001 kenangan dan ibrah yang takkan diperolehi andai kita hanya duduk membisu di sebalik pintu & berada dalam kondisi tenang & santai.

Perjalanan menuju destinasi dari Sibu ke LCCT bermula jam 9 malam (Hari Jumaat - 21/09/2012) bersama Kak Dinah Nabilah yang sama flight dgn ana.
Walaupun masa agak lama di airport, namun ia tidak terbuang begitu sahaja melainkan sharing daripada Kak Dinah yang terlalu banyak makan gram daripadaku memberi 1001 pengetahuan.
Setelah curahan pelbagai nasihat yang membina, perkongsian yang menusuk ke jiwa & peringatan yang tak pernah tiba tamatnya, betapa hati ini merafakkan kesyukuran pada ILLAHI atas kurniaan SAHABAT yg memahami diri ini. 

Tiba di LCCT, Kak Amal, Kak Aina, Kak Lin & Kak Dinah terus pergi ke Serdang memandangkan mereka akan menjalani PBS pada keesokan harinya. Ana bersama ummi & Mak Cik Sari setia di LCCT menunggu akhawat datang menjemput.

Kira-kira jam 1 pagi, Kak Ily & Kak Ana tiba dan kami segera berangkat ke Gombak dan menginap semalam di rumah Kak Hidayah. Di sana, ana berjumpa dgn Kak Atiqah & Kak Syafiqah. Bersama mereka cuma satu malam, namun tautan ukhuwwah kerana Allah menjadikan ia sangat bermakna.

Keesokan harinya, ana & akhawat yg lain pergi ke UIA (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia). Syukur rasanya bisa menjejakkan kaki ke uni tersebut. Berjumpa beberapa akhawat yg lain & yang paling penting berjumpa Kak Khairun di sana.

Menemani mereka berjumpa anak masing2 (terus ingat kat umi & abi :(  tp, mereka tetap dekat di hatiku. Mak Cik Sari paling excited membeli jubah & memborong al-Quran. Lepas tu, kami pergi ke Pejabat Ikram Wilayah Persekutuan & ada sharing kat sana. Besar & kemas pejabat. Ummi pon terus assign me a job to prepare the items listing name untuk dibuat di Pejabat IKRAM Sibu. So, ana ok je. Sempat juga bercerita dgn beberapa org akhawat di sana.

Then, dalam keadaan tergesa-gesa, kena segera berangkat ke Serdang utk ambil barang akhawat ke sana & selepas tu segera bertolak ke Johor. (Sebab flight ikut Johor.) Dalam keadaan ni lah banyak sangat kejadian berlaku. Hanya Allah yg tahu betapa cekalnya hati para akhawat yg berada di dalam perut avanza yang dipandu oleh Zahrah (Ara) & dengan bantuan beberapa pihak, semuanya berjalan agak lancar. Kak Dinah dengan selamatnya tiba di Shah Alam & kami tiba di Muar, Johor kira-kira jam 1 pagi. Di rumah Kak Aina, kami jumpa ngan mak Kak Aina & adik-beradik dia. Walaupun agak penat, namun SYUKUR ALHAMDULILLAH, semuanya SELAMAT.

Keesokan harinya, jam 9:30 bertolak ke Terminal bas untuk ke JB & naik flight utk ke Sibu. Terdapat juga beberapa dugaan yang menimpa namun, atas kehendak Allah jua, segalanya pasti bisa diatur. ALHAMDULILLAH. 

Kira-kira jam 6 petang, selamat tiba di airport Sibu & menunggu ketibaan Kak Dinah dr KL pula. Berjumpa dengan beberapa orang pensayarah & sempat makan lagi kat situ..hehehe.. akhawat kalau tak makan, tak sah.

Kira-kira pukul 6:30. Kak Dinah, Ummi & Mak Cik Sari tiba. Kami pula menunggu uncle van ambil. Pukul 7:30, uncle van datang & kami tiba di kampus kira-kira pukul 8:30. Walaupun tempoh perjalanan kami singkat, namun apa yang PENTING, IBRAH daripada sebuah PERJALANAN itu menjadikan HATI-HATI KAMI lebih bertaut di jalan-Nya, lebih mencengkan antara satu sama lain dan lebih mengenali serta menerima kekurangan mahupun kelebihan sesiapa jua. ALHAMDULILLAH. Moga diri lebih THABAT di JALAN INI. AMIIIIIIINN :) InsyaAllah.







No comments:

Post a Comment