Monday 28 January 2013

DIA pilihanku! Muktamad (titik)



Anda Menyaksikan? Anda Bersaksi? Anda Memberi Kesaksian? Anda Bersumpah?

(tajaan)
Hari ini, Islam yang kita anuti adalah hasil daripada perjuangan insan-insan terdahulu yang mewarisi sunnah perjuangan Rasulullah SAW dalam melaksanakan tugas dakwah dan menyampaikan risalah tauhid kepada umat manusia. Justeru, sebagai seorang mukmin seharusnya kita sedar peri pentingnya amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kita dalam menjadi rantai- rantai penyambung kepada usaha ini. Setiap yang bergelar muslim sudah pasti melafaz kalimah syahadah yang menjadi berada di kedudukan teratas Rukun Islam. Namun, sejauhmanakah penyaksian kita terhadap ucapan itu mewarnai kehidupan? Tepuk minda, tanya jiwa, iman menjawab!


Sabda Rasulullah SAW:
بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً
“Sampaikanlah DARIKU (yakni daripada Rasulullah SAW) walau hanya satu ayat”
[HR Al-Bukhari 3/1275 no 3274]



(tajaan)

Harus kita ingat bahawa syahadah yang dilafazkan bukan sekadar ucapan, bukan jua sekadar ibadah, bukan jua sekadar memenuhi Rukun Islam, tetapi ia adalah tanggungjawab DAKWAH untuk disampaikan.  Sedarkah kita bahawa hakikat keimanan kita, hakikat ibadah kita terserlah apabila kita menyampaikan ajaran Islam kepada mereka yang lain. Kerana, jika benar kita beriman, jika benar kita beribadah, kita pasti akan menyampaikan risalah Tauhid ini kepada sekalian umat manusia yang menantikan hati mereka digoncang badai kefahaman ajaran Islam. Jalan ini mungkin bukanlah pilihan ramai manusia, namun bersyukurlah kita jika menjadi salah seorang jundi-Nya kerana ingatlah bahawa setiap yang kita laksanakan di dunia akan dihisab di akhirat sana. Maka, menjadi kewajipan kita untuk menyampaikannya agar kita bisa menjawab persoalan demi persoalan yang bakal dilontar di akhirat kelak. Kita akan punya bukti pelaksanaan amanah yang dipertanggungjawabkan. Kita bisa mengelak kedahsyatan api neraka. Ia usaha kita demi mencapai redha-Nya dan syurga abadi yang diimpikan sekalian manusia.

Rasulullah SAW bersabda:

“ Jika Allah SWT memberikan hidayah kepada seseorang lantaran anda, itu lebih baik bagimu daripada dunia dan seisinya.”
( Hadis Riwayat At Tabrani)


Justeru, apa yang kita harapkan dengan kehidupan dunia. Semua manusia sedar hakikat dunia hanya sementara, akhirat jua yang kekal abadi selamanya. Namun, sejauhmana kita menjadikan dunia sebagai alat, bukan matlamat? Sejauhmana kita menjadikan akhirat adalah matlamat? Apakah kesementaraan di dunia menjadikan kita leka dan alpa? Allah SWT berfirman:

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku', yang sujud, yang menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu."
(Maksud at-Taubah:111-112)

“Dan kami jadikankanmu (wahai umat Muhammad) satu ‘umat pertengahan’ , supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (sebagai SAKSI, tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatanmu”.
(Maksud al-Baqarah: 143)


Jelas dan nyata, kita merupakan penyampai kepada sekalian manusia atas apa yang kita imani kerana hati- hati mereka perlu untuk disedarkan, jiwa- jiwa mereka perlu untuk diisi, amal ditingkatkan, iman menghiasai & takwa perisai diri. Benar, memanusiakan manusia yang sudah lama bergelar manusia bukanlah mudah, namun bukan alasan untuk menyerah sebelum berdakwah kerana Allah telah menyediakan jalan sebagai penunjuk arah.



(tajaan)
Ayuh, laksanakan 4 langkah, oraklah langkah walaupun payah.


1. CINTA


(tajaan)
                                          
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبّاً لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ

“Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya (niscaya mereka menyesal).”

(al-Baqarah: 162)


“Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal.”
(Maksud al-Anfal:2)



2. REDHA


(tajaan)
                                           

وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً
“Dan tiadalah kamu berkemahuan (melakukan sesuatu perkara) melainkan dengan cara yang dikehendaki Allah; sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana (mengaturkan sebarang perkara yang dikehendakiNya)”.

(Maksud al-Insaan: 30)




3. IMAN


(tajaan)

وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَمِيثَاقَهُ الَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

“Dan kenanglah nikmat Allah (yang telah dikurniakanNya) kepada kamu serta ingatlah perjanjianNya yang telah diikatNya dengan kamu, ketika kamu berkata: "Kami dengar dan kami taat (akan perintah-perintah Allah dan RasulNya)" Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada”.

(al-Maidah:7)



آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ

“Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya". Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali".

(al-Baqarah: 285)




4. PERUBAHAN

(tajaan)
                                       
صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ

(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: "Agama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat".

(AL-Baqarah: 138)




Bermula dengan keCINTAan yang sepenuhnya kepada Allah, yakni tiada yang lain yang kita rindu, kita cinta, kita ingati, kita ingin dekat melainkan ALLAH SWT akan membenihkan perasaan REDHA di dalam hati setiap manusia. Perasaan ini akan mewujudkan keIMANan yang mantap di dalam jiwa seterusnya menjadikan PERUBAHAN berlaku di dalam kehidupan kita. Ia terpancar melalui perilaku, perasaan, pemikiran dan keyakinan kita.


(tajaan)
                              
Sekarang bukan masa untuk menggaru kepala, bukan jua untuk menghadap muka, melainkan untuk terus bergerak memikirkan cara, agar risalah Tauhid diedar jua, kepada setiap insan bernama manusia, di setiap ceruk keliling dunia kerana kita takkan tahu, hayat kita sehingga bila!

(tajaan)
                                      
Jangan sampai kelak dirimu membisu tanpa suara apabila kakimu diheret sama menuju neraka mengurangkan penghuni syurga hanya kerana tiada bukti pelaksanaan syahadah yang diucap di dunia!!

-a'yun- @ SH

No comments:

Post a Comment