by: A'yun Fariah
TEMA: GLOBALISASI PENDIDIKAN DENGAN PENEKANAN TERHADAP PEMUPUKAN MINDA KELAS PERTAMA
Bismillahirrahmanirrahim…
TEMA: GLOBALISASI PENDIDIKAN DENGAN PENEKANAN TERHADAP PEMUPUKAN MINDA KELAS PERTAMA
Tajuk: “Minda Kelas Pertama, Bersediakah
Kita?”
Sekalung
apresiasi buat saudari pengerusi, Salam hormat buat tuan Pengarah, Timbalan
Pengarah, barisan pensyarah, rakan-rakan serta hadirin yang dihormati.
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh, salam sejahtera dan salam satu
Malaysia.
Bermula
tahun 1951, sistem pendidikan mula diperkenalkan. Hatta, sebelum merdeka,
sistem pendidikan sudah bermula walaupun tidak begitu ketara. Sedangkan kini
pendidikan menjadi tumpuan utama zaman pascamerdeka. Ia tidak lain dan tidak
bukan demi menghasilkan aset-aset negara yang berjaya bukan sekadar jaguh
kampung semata, bahkan di peringkat antarabangsa. Justeru, minda kelas pertama,
bersediakah kita? Demikian mauduk bicara yang bakal kita rungkai dan hayati
bersama.
Hadirin
– hadirat yang saya hormati,
Minda kelas pertama merupakan ciri-ciri modal
insan yang mampu memenuhi keperluan pembangunan individu, keluarga, masyarakat,
negara dan dunia. Ciri-ciri tersebut merangkumi aspek penguasaan ilmu yang
tinggi, sikap proaktif, kekayaan moraliti, budaya menyumbang untuk kepentingan
bersama dan pembangunan yang bersifat holistik. Dan apabila kita berbicara
tentang “bersediakah kita”, kita perlu
meneliti pengisian – pengisian yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan bagi
memastikan pemupukan minda kelas pertama dijalankan seiring dengan nada
keperluan.
Tuntasnya,
‘minda kelas pertama, bersediakah kita’ berkehendakkan kita untuk berbicara
tentang pelaksanaan yang dilakukan oleh pihak kerajaan berkenaan langkah yang
diambil bagi melahirkan modal insan yang berminda kelas pertama. Tiga cerakinan
idea akan menjadi asas bicara. Pertama,
pendidikan berkualiti peneraju realisasi misi. Kedua, pembangunan penyelidikan
mempertingkat saintifik dan inovasi. dan ketiga nilai murni disemai, akhlak
dituai.
Hadirin
yang dihormati,
Pertama, pendidikan berkualiti peneraju
realisasi misi. Kajian separuh penggal pada tahun 2006- 2010 di dalam teras
kedua Rancangan Malaysia kesembilan menunjukkan kualiti dan akses kepada
pendidikan telah ditingkatkan. Institusi pendidikan tertiari bertaraf
antarabangsa diwujudkan. Jurang prestasi
pendidikan luar bandar dikurangkan, infrastruktur ditambahkan. Program
pendidikan prasekolah dan pembangunan awal kanak-kanak dilaksanakan. Hasilnya,
enrolmen di institusi awam dan swasta meningkat baik di peringkat rendah mahupun
tinggi. Sebanyak 60% jumlah staf akademik di institusi awam berkelayakan doktor
falsafah dilahirkan menjelang 2010. Maka, kita lihat peningatan dan penguasaan
ilmu pengetahuan berjaya ditingkatkan. Anak-anak tidak dipinggirkan,
cendekiawan mula bertebaran, golongan profesional menghuni di setiap keperluan
menunjukkan minda kelas pertama berjaya dihasilkan.
Kedua,
pembangunan penyelidikan mempertingkat saintifik dan inovasi. Keperluan dan
cabaran global hari ini adalah berpaksikan kepada aset modal insan yang
berpengetahuan serta berinovasi tinggi. Dunia kini tidak mengenal siapa yang
kaya dengan sumber fizikal, kedudukan strategik dan usia tamadun semata-mata, tetapi
memandang kepada kualiti modal insannya yang menjadi peneraju kekayaan dan
potensi negara.
Hadirin
yang dihormati,
Profesor
Michael Gibbons, Setiausaha Agong Persatuan Universiti Komanwel menyatakan
bahawa globalisasi pendidikan ialah proses perubahan untuk amalan dan
pelaksanaan pengajaran berkualiti yang menggalakkan penyelidikan untuk pengajaran
dan pembelajaran dalam bidang metodologi, psikologi, pengujian dan penilaian.
Maka, menjadi satu keperluan untuk para guru mengubah cara pengajaran lama
kepada cara baru yang lebih efektik dan efisien. RMK-9 turut menyasarkan
penghasilan 50 ahli sains dan jurutera penyelidik bagi setiap 10, 000 tenaga
buruh menjelang 2010. Hasilnya, nisbah ahli sains dan jurutera penyelidik yang
dihasilkan adalah 17.6 pada tahun 2006.
Maka
kita lihat, pendidikan, penyelidikan dan pembangunan tidak dapat dipisahkan,
ibarat irama dan lagu, ibarat isi dan kuku kerana ia menjadi pemangkin kepada
inovasi yang melahirkan insan yang proaktif seterusnya menyumbang untuk
kepentingan bersama selaras dengan ciri minda kelas pertama.
Hadirin
yang dihormati,
Ketiga,
nilai murni disemai, akhlak dituai. Herodotus, ahli falsafah Greek kuno
menyatakan bahawa pengamalan nilai moral yang dilengkapi dengan pembudayaan
ilmu pengetahuan serta ruang lingkup kehidupan yang dihiasi dengan warna-warna
perikemanusiaan merupakan satu bentuk pakej yang tidak boleh dipisahkan kerana
apalah gunanya kekayaan material semata-mata, tetapi sayang, masyarakatnya
kontang dari pengisian jiwa dan pembangunan minda. Kekayaan moral meliputi
aspek akhlak mulia, nilai murni, budi bahasa, integriti, beretika dan mengikut
norma-norma sebagai masyarakat timur. Maka, inisiatif kerajaan melaksanakan
program khidmat negara misalnya telah memberi manfaat kepada 195, 000 belia
negara dan kepada 1,016,749 belia melalui program Biro Tatanegara. Semangat
patriotik, nilai kekitaan dan pengamalan norma-norma ketimuran dibudayakan.
Hadirin
sekalian,
Konklusinya,
negara sudah bergerak dan berjaya dalam pemupukan minda kelas pertama. Kini tiba masa untuk kita meletakkan satu
matlamat. Minda kelas pertama harus dimiliki oleh segenap lapisan masyarakat.
Pembangunan negara memerlukan sokongan yang tidak tersekat agar kemajuannya
dapat dipertingkat seterusnya memberikan kebaikan kepada rakyat. Sekian,
wabillahitaufik walhidayah, wassalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh. Terima kasih.
No comments:
Post a Comment